1:12 - 375 MM 1953/1954
En af de fede ting ved at beskæftige sig med Ferrari er, at går man tilbage i historien,
er der altid mindst to totalt modstridende oplysninger om en hvilken som helst fact.
Om det er et specielt italiensk fænomen, eller blot skyldes, at historien skrives af uvidende
personer - som undertegnede - skal være usagt, men uanset et job for Herlock Shomes
(kendt privatdetektiv fra Anders And og Co.) Her drejer det sig om en 375 Mille Miglia
Pinin Farina(PF) Spider fra 1953-54. Modellen er uhyre detaljeret, er i 1/12 fra MG Plus,
og er købt som samlesæt, og samlet af ejeren selv. Det er en model - med nr. 5 - af en speciel
375´er populært kaldet "Kimberly."
|
Bemærk udskæringer af skærme
Tilbage til historien. 375 MM Spider blev fremstillet i 22 eks., hvoraf de 14 var PF modellen. I denne
periode var ikke to Ferrarrier helt ens, og da PF samtidig benyttede stort set samme karrosse til
375+ fra 1954 og 500 Mondial også fra 1954, kan det være en anelse svært at skelne de forskellige modeller.
Især 375 MM og 375+. 375 hentyder i begge tilfælde til rumindholdet af hver cylinder - af hvilke der var
tolv - i cm3. Der er dog lige den fodnote, at 375+ var opboret til 412 cm3, hvorfor den burde have heddet
412 MM, men blev kaldet 375+ !! Eneste umiddelbare synlige forskel på de to modeller, hvis de ikke ses
ved siden af hinanden, er at bagagerumsklappen på MM er flad, mens den på + "bulner " op. Det sidste
skulle skyldes en anderledes bagaksel - Di Dion - der krævede mere plads.
|
Det er vist ikke Chevy blokken
|
Front-bisse
|
Men hvorfor nu al den snak om dette? Her skal vi så have fat i "Kimberly." James H. "Gentleman Jim"
Kimberly var en rig amerikansk amatør "Racing Driver" - delvis ejer af et stort firma, der producerede
bl.a. "Kleenex" - som isært kørte Ferrari. I 1954 ejede han 0364 AM - en 375 MM PF Spider - der havde det
specielle, at der både bag for- og baghjul var "skåret" af skærmene. Bag forhjulene minder dette meget om
den senere 250 Testarossa fra 1958. 375 MM blev af Ferrari solgt til amatører, og Jim kørte da også
lystigt og hurtigt rundt i sin Ferrari i 1954. Han vandt bl.a. et løb i "March Fields" i Californien,
hvor han kørte med nr. 5. Så skulle alt vel være i orden, da modellen klart er den omhandlede
0364 AM med specielle skærme, og den har nr. 5, men..... 375+ blev kun kørt som officiel Ferrari deltager
af professionelle piloter. 0384 AM - en 375+ - var dog ejet af Kimberly. Den blev aldrig officielt kørt
i løb af samme. Ikke desto mindre har jeg et billede af den - med nr. 5 - hvor der påstås, at det er
Kimberly der kører i "March Fields" i 1954 ????? Det er under alle omstændigheder en flot model.....
|
Bemærk flad bagklap
|
Detaljeret simpelt indre
|
Som krydderi til historien kan nævnes, at MM´eren senere blev udstyret med en "Chevy" motor. Aktuelt har
den dog en rigtig maskine, da den fik monteret motoren fra en anden 375 MM - 0380 AM - som så til gengæld
stadig har "AM" - " American Motor." 375+ ´eren blev stjålet i 1986 i USA, men er siden dukket op i
Italien i 2000..... og så er vi tilbage ved starten. De italienere......
|
.:: Tilbage
|
|